Publicat în Regina nopții, roman

Bărbații și romanul de dragoste

reading-man

***

Mă întrebam, în unul din momentele mele calme, înainte de somn, oare câți bărbați scriitori au fost întrebați de jurnaliști : « Dvs scrieți pentru bărbați ? ». Oare cum ar fi reacționat scriitorul în fața acestei întrebări ? » Eu îl văd în una din două ipostaze : fie că se cracănă de râs (dacă are umor, iar jurnalistul noroc că l-a prins sătul), fie că urcă o sprânceană a nedumerire și bubuie enervat : vorbiți serios ?

Acum că am ieșit din tumultul lansării de carte și mi s-au mai așezat gândurile, impresiile, emoțiile, îmi revin în cap ecouri de discuții pe care le-am avut cu jurnaliști, bloggeri, cititori. Una din roiul de întrebări, repetată de câteva ori, a fost : ați scris romanul pentru femei ? Și derivatele acestei întrebări : cine credeți că va căuta mai mult cartea : femeile sau bărbații ? Poate oare fi citită cartea de bărbați ?

Eu am răspuns așa cum mi-o cerea contextul : lejer, vesel și superficial. Ipotetic. «Probabil, ziceam eu, că va fi mai căutată de femei». Ca argument proaspăt aveam sondajul cu top-ul celor 10 cărți, în care vedem clar că 77% din respondenți sunt femei. Nu cred că acest sondaj ne poate da dreptul la o generalizare, dar dacă ar fi nevoie de o concluzie, eu aș zice așa : da, femeile sunt mai curioase, mai active, mai implicate, mai emotive (ceea ce le face să revină îndată cu o reacție după lectura cărții) și femeile … fac mai multe poze cu cărți. E un comportament ce ține de psihologia feminină. Înseamnă oare că bărbații citesc mai puțin ? Mai ales, când e vorba de romane de dragoste ?  Înclin să cred că ei doar se manifestă mai puțin. Și asta din nou ține de psihologie.

Când te afli în spatele unui ecran, ani de zile, fără a ieși în contact direct cu oamenii, când analizezi realitatea doar după peretele de pe facebook, după sondaje (în mare parte comandate), articole (scrise din interes de marketing) riști să trăiești cu concluzii care nu au nimic cu realitatea. Și să scrii la rândul tău, articole ipotetice, fictive. Care nu se deosebesc, după vlaloarea lor nulă, cu nimic de cele scrise la comanda cuiva. Spam, într-un cuvânt. Gratuit.

Când pregăteam lansarea romanului « Regina nopții » în Moldova, m-am întâlnit cu mulți cititori, dintre care jumătate bărbați. Am avut discuții revelatoare pentru mine, ca autor. Pe bărbații ăștia nu-i veți vedea poate în pozele de pe facebook, participând la sondaje, făcând critică de carte, dar asta nu înseamnă că ei nu există. Că se manifestă discret, e altă treabă, e dreptul lor. Oamenii au caractere diferite, temperamente diferite, concentrația de hormoni diferită.

Așadar, revenind la întrebare : scriu eu pentru femei ?

Eu scriu pentru cititor. În timpul scrierii nu mă gândesc la sexul cititorului meu. Altceva mă preocupa în momentul creării. Cum să „nasc” personaje autentice ? Ce înseamnă autentic ? Asta înseamnă când sunt întrebată de cititor : Adriana ești tu ?

***

În timp ce prezentam romanul « Regina nopții » în incinta bibliotecii ULIM, în fața studenților, îl aveam în stânga mea pe profesorul Ion Manoli, care ținea prntru prima data cartea mea în mâini și o studia minuțios. Când s-a ridicat să ia cuvântul, primul lucru pe care l-a spus, aproape că m-a dezechilibrat. Pentru că eu nu avusem timp să mă gândesc la el.

-Dacă îmi permiteți, aș vrea mai întîi să vă citesc câteva fraze din carte.

Ce dramă trăieşte o femeie când nu-i iubită ani la rând. Ce dezastru poate provoca ea însăşi când e iubită din nou, dar nu mai crede în iubire! În niciun fel de iubire. Darămite în una ca în poveşti.

-Nu credeți că același sentiment e perfect valabil și pentru un bărbat ?

Autor:

destinul unui blog

2 gânduri despre „Bărbații și romanul de dragoste

Lasă un răspuns

