Publicat în Recomandare de carte

Un roman de dragoste pentru o femeie cerebrala

salvador dali, comptes erotiques

Retorica (arta de a vorbi convingator in public) a fost una din disciplinele mele indragite la universitate. Am avut noroc si de o profesoara care-si iubea obiectul, asta insemnand ca la orele ei veneau mai multi studenti decat la alte disciplini optionale.

Eu aveam deja o oarecare experienta in a tine in priza un public (totusi 5 ani de pedagogie, cu stagieri saptamanale in fata a 35 elevi, nu ti-e floare la ureche. Cunosteam bine metodele de a ma face interesanta, alfel riscam sa pierd clasa si sa am probleme cu disciplina), dar ca orice om dornic de a evolua, tinteam un public mai adult, mai dificil si mai greu de convins.

Pastrez si acum acasa, la Bruxelles, cateva discursuri prezentate in fata auditoriului, dintre care unul, cu care am castigat un concurs de oratorie.

Ce inseamna un discurs bun? Strategie, in primul rand. Niste cunostinte psihologice, de logica si filozofie. Si antrenament.

Doamna profesoara nu admitea niciun fel de improvizari. Asta inseamna ca nu esti pregatit. Ca te expui unui risc. Risti sa pierzi publicul. Deci, inadmisibil.

„Improvizatiile sunt bune pentru barfele de la poarta… cu Marioara, Ilenuta si Lilica. Nu in oratorie.”

La orele de retorica ii dadeam bataie cu logica, cu argumentele, cu verbele dure, cu… mintea. Uneori… cu ochi frumosi, dar asta tinea strict de contactul vizual care e crucial in genul asta de comunicare.

Asadar, profesoara noastra, desi cu un umor pitoresc (si asta una din strategiile bine puse la punct) era o fiinta profund cerebrala. Cel putin, pe noi ne-a convins, in repetate randuri de lucrul asta.

Intr-o zi, ma infatisez la decanat, cu registrul subsuoara si, dand de ea, articulez un buna ziua sonor. Isi ridica ochii dintr-o carte si ma priveste mai lung decat de obicei. Eu, ca sa depasesc cumva momentul de jena, intreb intr-o doara: Ce carte cititi?

-Un roman de dragoste. De Danielle Steel. Steaua.

-De dragoste? Ciripesc eu, nedumerita.

Atunci, se apropie de mine, excitata de gandul care ii gadilea deja limba si imi sopteste cu ardoare:

-Ti-o recomand calduros. Ai sa ma pomenesti de bine, mai ales cand ai sa ajungi la scena erotica din piscina…mmm, cu medicul ginecolog…

A fost unicul ei discurs care nu m-a convins. O premiera absoluta, caci reusea sa ma convinga 100 din 100 de cazuri, cu logica ei imbatabila.

Au trecut 20 de ani.

Am cartea in biblioteca de acasa. In franceza si in engleza. O iau in mana de fiecare data cand ma mult la casa noua, dar niciodata n-am fost tentata s-o citesc.

Ma tem?

Da.

De ce?

De adevarurile care nu au nicio logica, dar care guverneaza lumea.

Autor:

destinul unui blog

2 gânduri despre „Un roman de dragoste pentru o femeie cerebrala

Lasă un răspuns

