Publicat în C'est la vie

Despre oamenii care se simt nefericiți dimineața

-Prietenul meu castigă 300 mii de euro pe lună și zice că se trezește nefericit în fiecare dimineață, îmi povestește dentistul.

Îmi înghit saliva și-l întreb prudent :

-Ce meserie are ? E dentist ca și dvs ?

-Oh, nu, e proprietarul câtorva aziluri de batrâni și hoteluri de pe Coasta de Azur.

-Și ? De ce se simte nefericit ?

-Simplu. Pentru că ar putea câștiga mai mult.

Încetul cu încetul a ajuns să-mi vorbească despre vila lui de pe Coasta de Azur (omul chiar n-avea chef de lucru) și atunci mi-am spus : « Lilia, când un bărbat începe să-ți vorbească pasionat despre averea lui, e semn rău. Discuția riscă să ia o turnură neașteptată. Închide gura ».

Destistul bagă de seamă că nu-i mai susțin pălăvrăjeala și spune în sfârșit :

-Bine, să ne apucăm de lucru. Deschideți gura.

***

Mă gândeam la discuția noastră de mai sus, așteptând următoarea ședință la dentist. Claia de reviste împrăștiate pe măsuța din sala de așteptare nu mă tenta deloc. Curios, nu pot răsfoi sau citi reviste când am o problemă de sănătate. Stăteam pe gânduri ca mâța pe scânduri. „Măi, la ce viață am ajuns, îmi zic, incredibil.

Nu mai am job, dar continui să cheltui, asta e rău.

Am timp mult. Asta-i bine.

Dar de când am timp, numai pe la medici mă plimb. Asta e rău.

Discut însă cu mulți oameni. Medici tot îs oameni, nu? Asta e bine”.

Sunt ca un atom liber care a hotărât să sară de pe orbită și care stă spânzurat în aer, ca idiotul, cu dureri de măsele. Totuși e bine să nu-ți poți vedea viitorul. Dacă era cineva să-mi facă previziunile acestea acum un an, era să mă bage în depresie. Numai la gândul că n-am job puteam face o isterie. Un gând tot atât de idiot, în fond, ca și cel când crezi că dacă câștigi 300 de mii de euro pe lună, te trezești fericit în fiecare dimineață.

Or, eu încă mă mai trezesc fericită cu un venit de zero cenți pe lună. Oare de ce? Poate pentru că beau magneziu de câteva săptămâini sau poate pentru că îmbătrânesc și creierul are reacții încetinite.

Îmi agăț privirea de o copertă colorată cu chipul îmbătrânit a lui Alain Delon. Ofilitul octogenar declară pe prima pagină: „Mai am un singur dor. Să mă îndrăgostesc !”

Bătrânii și dragostea mă pasionează în mod deosebit în ultima vreme.

Citeam recent un interviu vechi cu Françoise Sagan. Răspundea la întrebarea cum supraviețuise unui eșec spectaculos în 1979. Scrisese o piesă de teatru, pe care o credea cea mai bună pe care o scrise vreodată. În ziua premierei la Paris piesa s-a prăbușit cu zgomot. Ea nu a reacționat deloc. Lumea nu înțelegea de ce era atât de calmă.  Doar peste câțiva ani își explicase comportamentul. Chiar în seara când asista la eșecul său aflase că, în același timp, un scurtmetraj de-al ei câștigase un Oscar la New York. În timp ce spectatorii din Paris o huiduiau, spectatorii din New York o aplaudau. Păstrase laurii pentru sine, astfel reușind să trăiască un echilibru.

Am căutat filmul să văd cum poți lua un Oscar pentru zece minute, un film realizat într-un parc, la o clacă cu prietenii.

Din primele clipe, când am văzut-o pe băbuța îndrăgostită cu iriși la pălărie am simțit fiorii care anticipă o plăcere imensă. Un deliciu. Genial de simplu.

Ah, Sagan.

Une femme qui distille autour d’elle un léger parfum de scandale.

***

Filmul are subtitre în engleză.

Encore un hiver.

Încă o iarnă.

Autor:

destinul unui blog

10 gânduri despre „Despre oamenii care se simt nefericiți dimineața

  1. p.s. frumos scurtmetrajul, cind s-a terminat prima parte eram in panica, m-am linistit cind am vazut ca este si a 2-a parte )) momentul in care se intilnesc cei 2 e asa de emotionant!!

    Apreciază

Lasă un răspuns

