Publicat în Recomandare de carte

Soţia din Paris

DSC_0450Romanul Soţia din Paris e un mini-ghid pentru femeile cu potenţial de amantă. Genul de cucoane cu pretenţii de femei emancipate care au totul: bani, boarfe, posturi, ieşiri mondene, dar…tânjesc în disperare după un crac de bărbat. Atât de disperat, încât se bagă în paturi conjugale. Străine, desigur.

Am glumit. De fapt, nu asta e ideea dominantă a romanului, ci cum e să ai o familie clădită pe dragoste şi s-o pierzi. Cum e să fii soţie de scriitor debutant. Cum e când unul vrea totul, iar altul … doar omul iubit.  Şi fiecare are dreptate în felul său.

Romanul Paulei McLain e scris pe baza unei documentări riguroase (incluzând cărţi despre viaţa lui Ernest Hemingway ) şi reconstituie viaţa perioadei boeme petrecute de Hemingway la Paris impreuna cu prima lui sotie, Hadley Richardson. Este, de fapt , prima oară când citesc un roman de dragoste reconstituit pe fapte biografice. Simteam în timpul lecturii un soi de admiraţie faţă de curajul Paulei McLain. Bănuiesc că nu e uşor să transformi un teanc de materiale documentare într-un text literar. Şi cu asta să mai reuşeşti să fii imparţial, respectuos şi neutru faţă de fiecare personaj. Nemaivorbind de capacitatea de a păstra fluiditatea evenimentelor şi senzaţia de autencitate. Nicio clipă nu m-am gândit « uite pasajul ăsta e născocit ». Eu am crezut de la primul la ultimul cuvânt în toată povestea.

E un text care se citeşte uşor şi limpede. Uneori aveam împresia că am în faţă nu o traducere (la câte traduceri proaste am citit, chiar a fost o surpriză plăcută) ci originalul cărţii. O senzaţie care crează un soi de magie şi complicitate dintre cititor şi autor.

Sfârşitul e … ca orice sfârşit de iubire. Unii bărbaţi (chiar şi cei cu premiul Nobel) înţeleg unele lucruri prea târziu.

Mi-aş fi dorit să fi murit înainte de a iubi pe altcineva în afară de ea. Ernest Hemingway

hadley-dilberto1

Încă câteva recenzii online

P.S. merci Fetei Desculţe pentru carte 🙂

Autor:

destinul unui blog

30 de gânduri despre „Soţia din Paris

  1. Tre sa fie interesanta cartea , eu singura istorie de dragoste bazata pe fapte reale pe care a citit’o e corispondenta dintre Einstein si sotia lui , cind fizicul era la Zurig. Oricum , deja in romantele lui Hemingway e usor de inteles aventura lui de dragoste .Cel putin in „A Farewell to Arms” autorul povesteste despre istoria lui cu Agnes von Kurowsky.
    PS. o caut si eu si o citesc , si fii linistita n’ajung pina la tine asa ca nu o arunc 😉

    Apreciază

      1. Oh da ! E delicios ! Are un stil placut , jurnalisitc , un pic biografic (eu inca n’am citit „batrinul si marea ” , lumea zice ca’i fain) Dar cele pe care le-am citit ,nu m-au dezamagit , chiar daca poate e prea realistic pentru gusturile mele . .E unul din autorii care trebuie citit mai mult pentru valiza culturala, decit pentru pura placere.

        Apreciază

  2. Merci de recomandare, am gasit-o pe Amazon varianta originala, am comandat-o deja 😉
    Cat priveste ‘Adio arme’ (‘A Farewell to Arms’) mie intotdeauna mi s-a parut ca seamana cu ‘Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi’ 🙂

    Apreciază

  3. numai la auzul lui Hemingway, deja merita de citit cartea. chiar eram curioasa sa stiu cit de ‘reale’ sunt unele din povestirile/romanele sale. am citit cam tot si as mai citi opere scrise de el, doar sa mai existe. pacat ca s-a dus atat de devreme. iti recomand sa citesti traduceri in rusa, sau in original. iti mai recomand „the garden of even”, o lucrare mai putin cunoscuta, destul de erotica, aparuta dupa moartea sa.

    Apreciază

    1. iti mai recomand “the garden of even”, o lucrare mai putin cunoscuta, destul de erotica, aparuta dupa moartea sa.

      merci, intrigant 🙂
      eu citesc acum „Paris est une fête”. Imi place. Rimeaza cu dispozitia mea actuala. In genere imi plac descrierile de dragoste fata de un oras, loc, casa…

      Apreciază

  4. ce-mi mai plac mie recomandarile tale de carti!!
    zilele astea am devorat „320 de pisici negre” de ROB, mai urmeaza inca 2 cartulii tot de aceeasi autoare, care am descoperit-o gratie tie…ma si visam ieri stind intr-un fotoliu de-asta care se leagana cu un pisoi negru in poala si o carte delicioasa, desigur intr-un cadru la natura…vreo livada de piersici infloriti )))

    Apreciază

    1. Atunci te invidiez pentru ca mai ai inca multe carti de citit cu Melania 🙂 Eu deja le-am citit 😦 Caut alti autori…sunt in vesnica cautare 🙂

      Apreciază

      1. Femeie”incontournable ” din lumea literaturii e si Joyce Carol Oates numita „dame de la provoc”…poate o si cunosti…

        Apreciază

  5. am finisat acuma cartea…e geniala! am ramas cu atitea ginduri, cu atitea emotii…dar si cu un nod in git…spre sfirsit chiar mi-au dat si lacrimile (desi eu nu-s foarte emotionala)

    Apreciază

    1. Julie, nu stiu daca a ajuns la Chisinau, dar La Bucuresti o gasesti in orice librarie. Cel putin, eu am vazut-o pretutindeni. Mai sunt si librarii online care fac livrari in afara tarii.

      Apreciază

  6. eu am luat-o de la Iasi, era si la promotie, cred ca in jur de 100 lei.
    Julie daca vrei eu saptamina viitoare fac o vizita la Iasi, as putea sa ti-o cumpar 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

