Publicat în Limba soacrei

Mimarea fericirii

imagesMare noroc pe capul moldovenilor că a pogorât odnoklassniki peste plaiul lor. Acum pot arăta cât de fericiţi sunt, nu numai o dată pe an, la ţântirim, de Paştele blajinilor, ci în fiecare zi dumnezeiască.

Un ţăran cu 8 clase, cu cont pe odnoklassniki, poate spera la stima şi bârfe gârlă (adică celebritate) ca un alt ţăran care a făcut trei masterate în capitală şi unul la Iaşi.

Îmi spunea mama odată (când încă nu ştia de magia copiatului) încântată de-a binelea „Eh, Lilia, tu ştii ce statusuri deştepte scrie Liduţa lui Petrea de după fântână „(născocire, că n-oi scrie chiar numele). Când m-am interesat ce anume scrie, mama îmi zice „ceva acolo despre fericire, aşa profund, aşa gândit…”

Vai de mine ce repede huruie timpul. S-au burduşit reţelele sociale de filozofi la pachet, cu două operaţiuni în cap copy/paste (копировать/вставить). Şi dacă erau numai jmecherii iştea, nu era să-mi cheltui muniţiile şi timpul acum. Pe lângă filozofi cu wi-fi pe cuptor şi ograda necuraţată de omăt, îşi fac intrarea în scenă, greoi şi solemn ca elefanţii pe arenă, cine? Psihologii virtuali. Cei care propovăduiesc, ca martorii lui Iehova, cu de-a sila, psihologia pozitivă. Zâmbeşte, Pedro, chiar dacă nu e zâmbetul tău.  Eu i-aş arde pe rug, pe cei care mă roagă să zâmbesc când vor ei (nu eu). Sau le-aş gâdila tălpile cu smoală topită, cu acelaşi îndemn „Zâmbeşte, savurează-ţi clipa înainte de moarte. Fii exemplu demn!”

De când stau pe net şi urmăresc oamenii, pot să-mi declar public şi răspicat eşecul în aprecieri virtuale. Cu foarte mici excepţii, oamenii reali pe care îi cunosc sunt departe de imaginea lor de pe net. Pe internet toţi îs pieptănaţi, linşi, machiaţi, gospodine, cu intenţii din cele mai nobile, cu familia fericită, cu jeep-ul spălat la scară etc. În realitate, internetul pentru moldoveni (şi poate nu doar pentru ei) e ca un refugiu, o scenă cu decoraţii şi candelabre de cristal, un vis. Fiecare vrea să joace un rol, care nu-i aparţine şi aşteaptă ovaţii (like-uri) à tour de rôle. E doar un spectacol. Pentru că şi cei de pe scenă şi cei din sală ştiu foarte bine că afară e glod, frig, că drumul până acasă e plin de borţi, că nu se respectă regulile de circulaţie, curăţenia, că iar cineva a stricat becul de la scară, că vecinul e beat criţă şi a borât pe scară…şi… şi…

Mie nu-mi stârnesc admiraţie oamenii care ascund gunoiul sub covor sau se ascund după machiaje şi costume scumpe. E o mentalitate infantilă. Asta numesc eu, într-un fel, psihologie pozitivă de fason moldovenesc. Hai să zâmbim, hai să strălucim, în orice situaţie, hai să arătăm că suntem fericiţi. Hai să ne prefacem că… Poate convingem pe alţii mai prefăcuţi ca noi.

Mie nu-mi plac oamenii specializaţi în aruncarea tonelor de sclipici peste rahaturi. Şi nu-mi plac oamenii naivi, care cu aplauze îi promovează.

Mai devreme sau mai târziu tot vine primăvara, oameni buni. Şi se va vedea foarte bine unde pute şi unde miroase. Numai că ce va produce atunci? Ni-mic. Toţi vor sta pe internet. Printre sclipici, zâmbete şi flori virtuale.

***

(Măi şi parcă m-am apucat să scriu un text argumentat despre psihologie pozitivă, da parcă-i chip? Deam cum a ieşit: şchiop şi neserios. Revin la subiect într-o altă vineri)

Autor:

destinul unui blog

23 de gânduri despre „Mimarea fericirii

  1. Hmmm… buna cugetare si sa stii ca nu doar moldovenii sunt asa ci si prin alte parti am vazut… ce-i drept parca putin mai pieptanati si in realitate dar ideea e aceeasi. O multime de filozofi si „vreau sa” si „asa e bine” dar in realitate sunt printre cei mai superficiali si mai mari „copisti”. Ce e mai dureros… e faptul ca atunci cand descoperi ca omul drag e asa iti vine sa te dai cu capul de peretii mintii… cum naiba sa nu vezi asemenea inselaciune si prefacatorie…

    Apreciază

    1. Bănuiesc că nu numai ai noştri, dar unele lucruri numai anumite mentalităţi pot face ca ex drumurile acoperite în timp record cu ocazia sosirii demnitarilor străini (de la care se poate de pompat bani). Făcutul de ochii lumii – o caracteristica specifica.

      Ce e mai dureros… e faptul ca atunci cand descoperi ca omul drag e asa iti vine sa te dai cu capul de peretii mintii… cum naiba sa nu vezi asemenea inselaciune si prefacatorie…

      Asta da.

      Apreciază

  2. Coincidenta sau nu, saptamana asta scrii despre ce-mi bazaie si mie in cap de zile intregi:). Cred ca sindromul asta al fericirii simulate ii afecteaza pe toti, nu doar pe moldoveni. Nu vrea lumea sa stie ce gandesti cu adevarat, ce probleme ai si sa te auda plangandu-te si poate ca are dreptate.Nu doar virtual. Nu stiu. Am avut asa-zise prietenii care au incetat, ptr. ca am realizat ca omul in nicio situatie nu vroia sa te vada trist si negativ, unicul lucru pe care vroia sa-l auda e cat de minunat o duci, ce oameni minunati te inconjoara si cat de fantastic e totul. Ceva timp in urma am vazut pe pagina cuiva asta si eram gata sa semnez sub fiecare cuvant:

    „На самом деле настоящие мы это персонажи наших страниц в соцсетях. Вечно молодые, здоровые, красивые (если судить по аватарам и альбомам), культурные и духовные (судя по любимым цитатам и ссылкам). Наши семьи прекрасны, животные умилительны, работа интересна, а досуг приятен и разнообразен. Цукерберг сотоварищи значительно улучшили человечество.
    А где в оффлайновой глуши бродят по тундре наши «портреты Дориана Грея», принимающиеся на себя все превратности судьбы и тяжесть наших пороков. И они же там, наверное, встречаются иногда. Мерзкое и печальное, должно быть, зрелище.”

    Dar, pe de alta parte, daca toti si-ar etala fețele reale pe net, ce si-ar mai freca bucurosi psihiatriii palmele:).

    Apreciază

    1. А где в оффлайновой глуши бродят по тундре наши «портреты Дориана Грея», принимающиеся на себя все превратности судьбы и тяжесть наших пороков. И они же там, наверное, встречаются иногда. Мерзкое и печальное, должно быть, зрелище.”

      Superbă analogie:)

      Apreciază

    1. Dieu merci ca psihologia pozitiva a aparut dupa Shakespeare, caci nu era sa avem tragicomedii sau opere clasice dramatice. Era sa avem doar poeme despre fluturasi si cer senin 🙂 (glumesc) si maniaci:) caci emotiile negative daca nu au pe unde iesi si se acumuleaza…si ouf uof ce explozii atomice pot genera.

      Apreciază

  3. Lumea-si pierde capul din cauza retelelor sociale. Capul, prietenii adevarati… Dar capata altii, virtuali in schimb… Pierderea de timp. Cam ce fac si eu acuma cred ca (ma refer doar la comentariul meu, cititul articolelor imi face o imensa placere) 🙂 In fine, Lilea, daca vin in vacanta in Belgia, ai avea curajul sa-ti largesti cercul cunostintelor, cu o persoana de treaba, posibila colega de universitate?

    Apreciază

    1. Lilea, daca vin in vacanta in Belgia, ai avea curajul sa-ti largesti cercul cunostintelor, cu o persoana de treaba, posibila colega de universitate?

      De ce nu? Numai sa coincida cu sederea mea in oras, caci nu prea stau acasa, mai ales in weekend 🙂

      Apreciază

  4. da eu ma mir, cum de mama mea, nu e prinsa in kapkana acestei lumi virtuale, i-am facut si cont in skype, dar prefera totusi sa ma sune la telefon, uneori ma gandesc cat e de „libera” de aceste structuri.

    Apreciază

  5. 🙂 Nu cred ca e o problema a moldovenilor doar (dar noi , ca de obicei mai mult ca altii ) ..Si eu ma uit si pe facebook , the same story …ori vrei sa iti arati ca esti filozof cu fraze copy/paste (citeodata numai juma de fraza pt ca nu ai facut copierea bine ), sau scrii citate care „atrag”..proaste dar care functioneaza (functioneaza pt ca is proaste ) dar ma gindesc ca se face din ..necesitatea de a te simti valoros …cineva citeste si cuiva ii place ce scrii WOW ..Nu esti singur …that’s it …

    ps. eu nu’s mai buna , dar cind copii vre’o citatie scriu si autorul sa nu creada lumea ca’s asa desteapta 😉

    Apreciază

    1. Citatele prind valoare, mai ales, cand sunt amintite intr-un context propice 🙂 si ,da, cand omul indica sursa, e o dovada de inteligenta. dupa parerea mea:)

      Apreciază

  6. Eu apreciez stilul tau, imi place cum scrii, cum punctezi, dar sincer nu vad cum schimba situatia acest articol. Oare „taranul” ala cu 8 clase sau ala cu 3 masterate se opreste din postat pe facebook/odnoklassniki dupa ce-ti citeste articolul? si mai grav, ajunge acel „taran” sa iti citeasca articolul?
    Tind sa cred ca NU, tind sa cred ca articolele iti sunt citite in preponderenta de oameni care mai au si alte ocupatii in afara de facebook. Ca dovada e si faptul ca toti cei care comenteaza sunt de-acord cu tine…

    Apreciază

    1. dar sincer nu vad cum schimba situatia acest articol.

      Ana, sa-ti deschid un secret:) cand scriu ceva; nu ma gandesc niciodata ca textul ar putea schimba ceva sau, Doamne fereste, pe cineva. Mai ales textul asta, cu o nota jos.
      Da, stiu, e un fantasm al bloggerilor sau al scriitoriilor mediocri sa creada ca pot schimba. Eu nu-l impartasesc. Eu scriu o data pe saptamana despre ce-mi pofteste inima (fenomen, observatie, monoloage), s-apoi imi caut de treaba.

      Apreciază

Lasă un răspuns

