Publicat în Amintiri din Grecia, Fata tatei, Lumi paralele

Criza grecilor şi teatrul

Într-o lună de şedere în Grecia fata mea a fost de 4 ori la teatru. În fiecare vineri. Când mi-a spus soţul prima dată că a dus-o la spectacol şi că seara nu mai putea s-o adoarmă din cauza impresiilor preabucuroase, m-am mirat de două ori. Unu, că fetei  i-a plăcut spectacolul, chiar dacă încă nu cunoaşte greaca în nuanţe, doi, că grecilor le arde a teatru în cele mai grele timpuri.

Bizari grecii ăstia. Cu mare, cu soare, cu yacht-uri, cu smochine şi lămâi în grădină mai caută teatru. Iaca la noi lumea…

În ultima vineri am însoţit-o şi eu pe fic-mea la spectacol. Sala era în aer liber. Arhiplină şi cu oameni aşezaţi pe jos lângă scenă. În total o capacitate de vreo 300 de spectatori, dacă nu mai mult. Biletul 15 euro. Adulţi şi copii care urmăreau cu sufletul la gură acţiunea de pe scenă. O oră şi jumate. Fară întrerupere.

O urmăream şi eu pe fic-mea cu o atenţie sporită. Mă cruceam în gând şi-mi ziceam că poate sunt eu o proastă de-mi pun întrebări de genul: „Cum se face că un copil care nu cunoaşte limba poate rămâne atât de atent la scenă?” Poate că aici se acunde formula unui actor de succes. Eşti un actor bun când reuşeşti să nu plictiseşti un copil (într-o oră şi jumate!), care nu-ţi cunoaşte limba şi întorsăturile ei.

-Dragul mamei, dacă te plictiseşti, poţi să-mi zici şi plecăm, îi şoptesc atent lui fic-mea la ureche.

La care aud un „Şşşşt! Mamă, dacă nu mă laşi să privesc până la urmă, data viitoare îl iau pe tata.”

Bizari grecii iştea…

Autor:

destinul unui blog

6 gânduri despre „Criza grecilor şi teatrul

    1. A fost un moment în care am râs cu sughiţuri (poate am să descriu situaţia vreodată), deşi nu prea râd în hohote, nu e stilul meu. dar copii greci sunt atât de emotivi şi receptivi, încât m-au făcut să mă relaxez total. Ambianţa a fost neobişnuită şi absolut nouă pentru mine 🙂

      Apreciază

  1. Na, na, doar amintește-ți Socriță când erai mică, te contopeai atmosferei celor mari pe, perioade lungi ori scurte dar principalul că te contompeai; curiozitatea specifică copilăriei își făcea meseria. Nu-s bizari grecii, tradiționaliști doar. În al doilea rând fiind vorba de neînțelegerea limbii, atenția copilului sporește mai ales pe fondul gesticii, înfățișării, tonului, în cazul nostru, a actorilor.

    Foarte bine că le arde de teatru… ca să râdă omul trebuie întâi să-nvețe a zâmbi. Perioada cruntă, sumbră, lugubră, mai pe scurt de tot rahatul, cea ceaușistă, a făcut ca poporul român să folosească zâmbetul și râsul și-ți scriu din sursă sigură și fără laudă că umorul e foarte dezvoltat pe regiunile din Transilvania, jumătatea estică a Ungariei, sudul Poloniei și sud-vestul Europei terminându-se la greci. Probabil e și ceva genetic.

    La momentul actual, epigrama e cel mai des întâlnită-n, iar mă repet, în regiunea noastră (Transilvania), epigrama sănătoasă, originală, chiar acum România, acum situîndu-se pe loc fruntaș în producția de epigrame promovate, tipărit, mediatic etc.
    Apropo de asta, aici, în Ardeal s-au revitalizat zilele umorului, festivalurile de umor (ce erau și pe vremuri), astfel încât radioul public din Cluj (Radio Cluj), în special, de 4 ani organizează consistent manifestări de umor, realizează emisiuni dedicate umorului, încurajează dezvoltarea umorului. Un bun profesionist, culegător de umor rural, organizator de festivaluri de umor, scriitor în ale umorului, de la Radio Cluj, este umoristul Cornel Udrea. Închei cu precizarea că nu am scris, nu m-am referit despre umorul din versiunea Garcea ori mai știu eu ce alte chiciuri. Și-n umor sunt buni, răi, retardați și genii

    Apreciază

    1. În al doilea rând fiind vorba de neînțelegerea limbii, atenția copilului sporește mai ales pe fondul gesticii, înfățișării, tonului, în cazul nostru, a actorilor.

      Ai dreptate, metalimbajul e capital într-un spectacol umoristic 🙂 copii simt mesajul poate mai profund ca maturii

      Apreciază

Lasă un răspuns

