Publicat în Amintiri din Grecia, Fotografii, Lumi paralele

Albastrul luxos de la Inousses

Înainte de a mă lăsa să trec check-in-ul pentru zborul spre Grecia, aud cum îmi zice soţul repejor:

-Stai că era să uit. Dacă nu ţi-a trecut dorul pentru cimitire, să iai într-o zi vaporul spre Inousses. Cimitirul, bătut în marmoră, se află pe o colină, chiar în dreptul portului. Nu-ţi spun nimic mai mult. Vei descoperi singură.

Aşa că, odată ajunsă pe loc, în prima duminică mi-am luat rucsacul, fata şi cumnata şi ne-am îmbarcat pe vapor. Călători-turişti erau foarte puţini pentru că… insula e un pic specială. Turismul n-o interesează (ca pe alte insule greceşti), ca să nu zic că o irită. Aşa că localnicii fac tot posibilul ca să descurajeze gurile-cască de-al de mine. Insuliţa e populată de generaţii vechi de armatori greci, bogați și făimoşi în mediul naval internaţional. Soiul de mentalitate rar întâlnită la oamenii bogaţi: nedorinţa de a se afişa, de a-şi etala avuţia. Portul seamănă mai mult a un iaht club select şi închis.

Pe insulă poţi ajunge de două ori pe săptămână, pentru că nu există alt mijloc de transport decât naveta cu vaporul de pe insula Chios (joi şi duminica). Nu există spital, aeroport,hoteluri, baruri, plaje cu discoteci cu Justin Bieber. Doar o plajă mare, de o limpezime răcoros-cristalină, câteva bisericuţe, o şcoală şi… cimitirul cu faţa spre zări maritime, aşa cum au trăit o viaţă marinarii de pe insulă.

Despre cimitir.

Mi-am aduc aminte cu amărăciune de mormântul lui Eminescu de la Bellu. A visat poetul la marginea mării şi la somn lin, dar a ajuns cu billboard-uri de ţoape retuşate la cap şi un zgomot insuportabil peste gardul cimitirului. Tot ce şi-a dorit Eminescu am regăsit în cimitirul de la Inousses. Cu o tristețe adânca ca marea. Păcatul lui că nu s-a născut într-o familie făimoasa de armatori greci: Lemos, Pateras sau Chatzipateras.

Reportaj fotografic.

Plecarea de pe Chios

Harta insulei Chios pe vas

Sfântul Neculai, apărătorul marinarilor

Intrarea în portul insulei Inousses

În cimitir

Plecarea. Curcubeu albastru

Autor:

destinul unui blog

13 gânduri despre „Albastrul luxos de la Inousses

  1. Minunate imagini… Si eu urmeaza sa merg in Creta. Am mai fost de doua ori in Grecia si mi-a placut mult, m-am simtit acasa acolo din nu stiu ce motiv si nu ma refer la oameni ci la locuri… Pe insula Thassos am gasit un loc langa o bisericuta de unde se vedea marea in timp ce stateam la umbra brazilor… M-a impresionat calmul, linistea pe care am luat-o cu mine in suflet si mi-a fost alaturi o vreme…
    P.S. Bine ai revenit!!!

    Apreciază

  2. N-ai scăpat cimitirul din vedere. În decorul elen, nu e sumbru. Splendide instantanee!
    Ca fotografie și loc, e absolut splendidă imaginea promenadei cu băncuța de piatră și 3 felinare (DSC_0208)!
    Cum zicea vecina mea unguroaică, în momente de dispoziție „dosu-n sus”, o vorbă scurtă tăioasă (cu acentul ei unguresc 😆 )
    „Orthur (Arthur) drago, decut móre untre ómeni, mai bune móre locul frumos!” 😆

    Apreciază

  3. Adicătălea: „decât să mă sting între oameni, mai bine încep odihna veșnică într-un loc frumos” (babeta nu prea știe bine româna, a rupt-o cum a putut în română (]n comentariul de mai sus) dar mi-a zis vorba și în maghiară așa c-am reușit s-o traduc)

    Apreciază

  4. Eu defapt nu am simtit niciodata atractie pentru cimitire,mai ales cele moldovenesti imi stirnesc un pic si frica, dar datorita tie am inceput sa le privesc cu alti ochi ba chiar cu interes . Mersi ,reportajul fotografic e minunat ,un minus are – putine poze,as fi vrut mai multe ,mai detaliate cu cimitirul in special 🙂

    Apreciază

Lasă un răspuns

