Publicat în Autopsia cuplului, Limba soacrei

Cavalerii de altă dată

Când aud expresia candidă ah, unde-s cavalerii romantici de altă dată? răsturnată dintr-un oftat de domnişoară peste un mojito dublă porţie, dublu pai negru, mă simt de parcă mi s-a băgat o musculiţă în ochi. Clempănesc des din gene, apoi … tac. Ma simt oarecum cupabilă că n-am privit Sex and the city şi nu pot s-o alin cu vreo frază emancipată şi sexy.

Am cunoscut bărbaţi surprinzător de romantici. Chiar şi cei care se ţineau ţanţoşi, mari şi tari ajungeau să mă blocheze cu apucăturile lor. Noroc? Ei. Mai degrabă blestem pe capul lor. Sunt o femeie cu simţurile cladite pe romane … poliţiste. Eu căutam aventuri, ei îmi ofereau floricele, eu căutam senzaţii tari, ei mă plimbau sub stele. Eu vroiam sânge (de balaur probabil), ei îmi interpretau piese melancolice la pian. Mă plictiseam politicos, aştepând să se termine odată concertul, teatrul, scenariul în care substituiam temporar Dulcineea din capul lor şi … abia aşteptam să mă bag în pat cu o carte de nuvele poliţiste.

Ca să-mi pierd capul, n-am nevoie de un decor romantic : plajă caldă, şoapte senzuale ale mării sub cer senin cu stele şi ochiul securist al lunii şi alte variaţiuni din pachetele turistice de cinci luceferi. Sunt o femeie care şi-a început iubirile iarna, zgribulită, cu nasul turtit în fular şi pletele încâlcite de-un vânt aspru. Asta e tot romantismul meu. Rece, atât de rece… îmi pare rău.

Căpcăun cu parfum de toporaşi

Sună anapoda, însă deseori am senzaţia că bărbaţii au mult din gingăşia şi delicateţea florilor. Unii înfloresc o dată în an, alţii o singură dată în viaţă. Dar neapărat înfloresc.

Se întâmplă ca într-o discuţie cu un bărbat să simt un parfum concret de floare. La început primează tonul oficial, apoi temperat, respectuos, cald… şi simt petale care se desfac lent, una câte una, candid în faţa mea. Începe să-mi fie frică. O corolă desfăcută în mâinile tale e fermecător, dar eu nu uit ca sunt femeie şi, ca toate femeile, am apucături sadice. Corola ispiteşte satanic prin fragilitatea ei. O poţi strivi în orice secundă (chiar şi neintenţionat) şi e urât. Tac, zâmbesc cuminte, mă foiesc neîndemânatic, tac, zâmbesc şi mai cuminte. Dar cu cât mai mare e frica mea, tăcerea mea, cu atât mai mare e încrederea petalelor, răspândind un parfum unical.

În drum spre Château de Latour făceam un popas la o staţie de benzinărie ca să fac pipi civilizat. Mirosul de carfofi prăjiţi m-a făcut să zăbovesc pentru a-mi comanda o porţie. Aşteptând la tejghea aud că mi se adresează cineva. Scanez cu privirea laterală emiţătorul, apoi mă întorc şi compun un zâmbet sărbătoresc, de Crăciun. Aveam în faţă un soi de mascul-căpcăun. Doi metri cu rezervă, barbă flocoasă, capul ras, bicepşi antrenaţi, dezgoliţi, cu o orgie de tatuaje din capete de balauri şi figuri de stil pe ei. Dacă nu-mi zâmbea cuminte, cred că era să mai trag un pipi de emoţie. Îmi vorbea vesel, delicat şi blând într-o franceză cu accent flamand. Am apreciat efortul, demn de un ditamai gest romantic. Trag o paralelă ca să înţelegeţi : e ca şi cum un flacău rus, care din principiu sau comoditate nu vorbeşte româna, se pune pe vorbit româneşte cu o gagică care l-a intrigat (naiba ştie cu ce, dar nu contează) dar cu care e decis să schimbe o vorbă. Oricât de stâlcit n-ar suna. Îşi bagă piciorul în politica internă/externă sau diferende la graniţă. Acum şi aici, există doar un barbat şi o femeie. Şi o discuţie scurtă, cât se poate de inocentă. Trecătoare ca o mireasmă. Ţineam sub nas un carton de cartofii prăjiţi, dar simţeam un parfum fragil de toporaşi în aer.

Bărbaţii care par cei mai tari, cei mai puternici au corole fragile. Ei ştiu asta. Ei sunt prudenţi în alegeri. Uneori aleg să înfloreasca în faţa unei femei pe care n-au s-o mai revadă niciodată.

« Romantic » – opţiune dezactivată

Când dau peste o căutătoare de cavaleri romantici holbez ochii bine la ea. Scanez exemplarul în mai multe rânduri.  De-a lungul şi de-a latul. Habar n-am cum iese că cele care aleargă după cavaleri de altă dată nu prea au aerul de fecioară de altă dată (că ar fi culmea să şi mai fie).

Îmi închipui că e greu să fii romantic când nici n-ai apucat să treci cu privirea buzele unei femeii şi ea sare să-ţi spună « Da! »

Cum ţi-ar trezi gesturi tandre o femeie cu apucături, vestimentaţie şi gheare vulgare ca la profesionistele de bordel, habar n-am.

Ce sens are să pândeşti ca Eminescu din cerdac cu sufletul la gură ritualul tainic de culcare: « Desfaci visând pieptarul de la sân/ Încet te-ardici şi sufli-n lumânare… », când azi femeie pândesc bărbaţii cu decolteuri hurducate în ritm de bunga-bunga, plete oxigenate şi buze sugestiv umflate ca un coltunaş plin. Azi e riscant pentru un flăcău să se aciuieze noaptea în cerdac de muiere, singur, tânăr, chipeş … Alelei, băiete!

Noroc că Veronica n-a apucat să-i arate lui Mihai un număr de striptease la bară (oare mai sunt femei care n-au încercat?) şi nici n-a apucat librăriile burduşite cu reviste pentru femei emancipate. Era să ne pomenim azi fără cel mai romantic poet al neamului. Sfâşietor de trist. Şi când îţi închipui câte asasinări de poeţi romantici se produc în fiecare zi…

Câte femei mai pot provoca unui mascul (cu orientarea sexuală de altă dată) elanuri de duioşie şi dorinţa de a proteja? Azi nu mai e la modă să-ţi afişezi aerul înduioşător, fragil, vulnerabil. Au mai rămas oare femei care plâng în faţa unui bărbat? Nu cunosc. Dar câte se tem să-şi arate slăbiciunile? Un batalion. Pentru că ele au decis să fie pu-ter-ni-ce, sexy, femei fatale. Numai că femeile care joacă roluri, ademenesc, de regulă, bărbaţi spectatori. Au venit, au pipăit, au plecat.

Socot că în epoca numerică sunt destui bărbaţi care traversează o criză de virilitate. Femeile i-au privat de freamătul aşteptării de odinioară. Lungi, chinuitoare, delicioase… Acel freamăt care inspiră poezii de iubire, cantece, cărţi, picturi. Am ajuns să reducem frumuseţea şi feminitatea la poze de dudui (milioane pe internet) prelucrate în programe speciale. Azi dacă îi spui unei femei că e frumoasă, se supără. Ea vrea să fie sexy, bre, nu frumoasă.

Mulţi bărbaţi trăiesc cu opţiunea « romantic » dezactivată. Nu ştearsă, ci dezactivată. Opţiunea există în setări de la fabricaţie. Dar au oare femeile destulă răbdare şi inteligenţă ca s-o activeze? Mai ales cele care tânjesc după cavalerii de odinioară.

Romanticii şi iubirea – uneori incompatibili

Totu-i relativ pe lumea asta, cu atât mai mult iubirea. Dumnezeu când are chef de-o glumiţă întorloacă un romantic cu un cinic. Ştiţi care e deosebirea dintre ei? Romanticul se amăgeşte pe sine insuşi şi obiectul adoraţiei. Cinicul joacă dur, dar cinstit, de la început până la capăt. Cu toate asta romanticul va avea mai mulţi adepţi. Pentru că lumea e atât de plictisitoare pe alocuri, că e păcat să nu faci uz de imaginaţie: să cânţi romanţe la chitară într-o seară ploioasă, să pictezi o femeie despuiată (până zăboveşti cu periuţa pe la sfârcuri, nici nu bagi de seamă cum îţi trece necazul), să jonglezi cu silabe într-o rimă…

Apropo de plictiseală. Descoperisem vara trecută prin maculatura mea afectivă din MD un caiet de domnişoară, burduşit cu poezele, scrisorele, inimioare. Timpul transformase apucăturile mele poetice în foi volante, cu iz de promisiuni electorale, devalorizate. Înşiruiri de emoţii patetice fără rimă. Deşi atestasem o lipsă totală de luciditate înşirată cu cerneală colorată pe paginile gălbejite, mă felicit acum pentru rămăşiţele de creieri care nu mi-au permis să le trimit destinatarilor fericiţi. Mai ştii, le-ar fi păstrat unii din ei până azi, într-o cutie de galoşi, ca să le arate nepoţilor mucoşi că uite ce iubiti frenetic au mai fost în tinereţe. Şi eu n-am să mai am cum să le zic adevarul. Că mă plictiseam. Că nu nu lor le scriam, de fapt, ci unei iubiri imaginare. Că destinatari au fost mulţi, dar iubirea a fost una. Că mă iubeam pe mine însămi în procesul de creaţie şi uşoară demenţă.

Romanticismul încă nu e garanţia unei iubiri cu adresă reală şi destinatar existent. Uneori, e doar o cochetărie, un refugiu temporar. Înainte de a-l căuta cu orice preţ, ar fi bine să admitem că în loc de subiect am putea deveni doar un complement circumstanţial. De mod, de timp, de loc.

Autor:

destinul unui blog

36 de gânduri despre „Cavalerii de altă dată

  1. Frumos articol…Eu am cunoscut foarte putini barbati romantici. Probabil sunt o exceptie, dar cam ce caut aia gasesc de obicei. Aia mai mari si bine proportionati la salile de fitness sau unde mai stiu eu, probabil vor sa compenseze masivitatea cu romantismul, desi cazurile mele sunt inverse, aia mici sunt cei mai ai dracului in general…dar si aici depinde de om. Romantismul depinde de individ.

    Apreciază

  2. … „arate lui Mihai un număr de striptease la bară (oare mai sunt femei care n-au încercat?) şi”…

    Aici ai nimerit-o. Zilele trecute am rămas mască când am trecut pe lângă o sală de fitness al cărui patron (și patroană, (un cuplu, au mica afacere) a inițiat niște exerciții noi pentru sexul slab, mai precis exerciții de fitness la bară. Scriu foarte serios și cullmea c-au năvălit fetele. Prin vitriă mare se vede-năuntru toată activitatea. 😆 În plus ficiorașii cu puf pe față se adună grup să-și-ntindă ochii. Bineînțeles, media a vuvuzit aspectul cu cadre luate ca-n filmele fierbinți negândidu-se la efecte, probabil ór fi primit abonamente moca pe vreo perioadă. M-am referit la media privată, cea publică nu a fost. 😆

    Apreciază

  3. Bine ai subliniat-ncheierea. Din păcate, eu cel puțin din câte văd, acum romantismul mai e folosit doar ca o cocherie, un preludiu scurt la miștocăreală chiar, mai precis, ca și cum Gheorghiță i-ar spune Petronelei: „-Mno tu apăi, n-am avut loc unde să parchez da ți-oi lua altă dată flori.”

    În schimb am văzut, câteva momente romantice dar derulate în comunitățile celor cu diverse dizabilități. Chiar într-o poză făcută de mine în piața Unirii, apar doi tineri, băiatul o ajută să se așeze pe o bancă. Înainte de a fotografia, am băgat la-ntunreic o prăjitură la o cofetărie din apropiere iar tinerii erau acolo și ei. Ea cu un mers deformat (cred că ceva din coloană, cred), el cu un ochi orb, ochiul drept îi arăta atrofiat parcă. Măi, vorbeau în șoaptă, se prindeau de mâini iar la ieșirea din cofetărie s-au sărutat.
    Tinerii în discuție sunt cei din dreapta cum te uiți din față la fotografie, el cu mâna la spatele ei ajutândând-o a se așeza:

    Supermișto acest articol Socriță

    Apreciază

    1. Tinerii în discuție sunt cei din dreapta cum te uiți din față la fotografie, el cu mâna la spatele ei ajutândând-o a se așeza:
      http://i963.photobucket.com/albums/ae118/napocel/1.jpg

      Intrigant îmi pare faptul că există poze cu taine pe care doar autorul le posedă şi când vorbeşte de ele parcă îi redau un farmec în plus sau, în general, îi schimbă toată lumina 🙂 P.S. Am şi eu o serie de poze cu sloiuri invizibile pentru ochiul comun.

      Apreciază

      1. Da, cu taină, ai scris bine. A fost fără intenție, după ce am ieșit din cofetărie au au ajuns și ei așa mai-ncetișor din cauza mersului fetei. Ca doi porumbei au stat apoi pe bancă borbind tot șoptit.
        E o bună idee de a fotografia și povesti imaginea doar că trebuie răbdare și timp pentru asta. Am dat de un astfel de blog al unui maghiar care povestea fotografiile.

        „…S. Am şi eu o serie de poze cu sloiuri invizibile”…
        Atunci Socriță, de vrei, ia prezintă-ne câteva din ele! 🙂

        Apreciază

      2. E o bună idee de a fotografia și povesti imaginea doar că trebuie răbdare și timp pentru asta.

        Dreptate iti dau 🙂

        Atunci Socriță, de vrei, ia prezintă-ne câteva din ele!

        Pai am de ales dintre sute, risc sa zabovesc mult 🙂

        Apreciază

  4. Drept la ţintă!

    Îmi place cum iubirea şi romantismul este definit de majoritatea ca fiind cântece şi plimbări prin ploaie, sau citându-l pe Eminescu…

    Cum ai spus, toţi bărbaţii sunt romantici! Trebuie să ştii cum să îi faci să îşi descopere talentul.

    Ştii ce este cel mai amuzant? Sunt multe femei care vor cavalerii lor să fie romantici, dar când sunt puse în faţa faptului împlinit reacţionează cu un aer plin de plictiseală. Cu alte cuvinte, devin ELE nişte femei „spectatoare”.

    Apreciază

    1. Sunt multe femei care vor cavalerii lor să fie romantici, dar când sunt puse în faţa faptului împlinit reacţionează cu un aer plin de plictiseală.

      Probabil că nu e cavalerul potrivit 🙂 sau au schimbat romanul/cartea şi se văd în alt decor deja.

      Apreciază

  5. mi-ai adus aminte de Stephan Vizinczey: ”Mă atrage irezistibil expresia nudă a feței unei femei care este complet îmbrăcată”.

    mai există în tagma noastră fete care n-au prestat dans la bară și care mai plâng ocazional, în momente de vulnerabilitate, în fața unui bărbat 🙂

    Apreciază

    1. mi-ai adus aminte de Stephan Vizinczey: ”Mă atrage irezistibil expresia nudă a feței unei femei care este complet îmbrăcată”.

      Eu în genere cred că cele mai periculoase femei sunt cele îmbrăcate :mrgreen:

      mai există în tagma noastră fete care n-au prestat dans la bară și care mai plâng ocazional, în momente de vulnerabilitate, în fața unui bărbat 🙂

      ura! :)) am greşit

      Apreciază

  6. ” Dumnezeu când are chef de-o glumiţă întorloacă un romantic cu un cinic.”

    Inro singura persoana? 🙂

    „Că nu nu lor le scriam, de fapt, ci unei iubiri imaginare. Că destinatari au fost mulţi, dar iubirea a fost una. Că mă iubeam pe mine însămi în procesul de creaţie şi uşoară demenţă.” 🙂

    Apreciază

  7. Eu am cunoscut 2 ipostaze ale romantismului:
    1/cel clișeic, kitschos cu inimioare, chinezărisme și băieți fără imaginație care mergeau pe formula comună de a curta o fată (trandafiri roșii…hate those flowers :D)
    2/romantismul care te surprinde și băieții care încearcă să-și înțeleagă obiectul afecțiunii, să-l cunoască

    eh…ți-am dat dreptate de atâtea ori pe parcursul lecturii 😀

    Apreciază

    1. Fiecare ipostaza se produce la varsta cuvenita 🙂 e normal. Asa si trebuie sa fie. Desigur ca sunt abateri. Uneori depinde si de foamea/carenta afectiva. Femeile care n-au primit trandafiri si inimioare in adolescenta au sa tanjeasca dupa ele (in taina desigur) pana … cand le primesc. Asta poate sa se intample si dupa 40 de ani.

      Apreciază

  8. Atit femeile cit si barbatii se tem sa fie romantici,ca sa nu para penibili si „ramasi in urma de viata”(vorba mamei),si sa nu cumva sa nu fie in trend ,moda,,,vesnica emancipare femenina si ego masculin ,,,,la noi lumea nustiu cum asociaza romantismul (a fi romantic) cu injosirea in fata partenerei/partenerului,,,,,,Femeile au devenit atit de „sfioase” ,ca n-au curajul sa refuze un barbat din prima,,,,,si atunci la ce bun ii mai trebuie flacaului romantica,daca el obtine tot ce vrea din prima abordare/incercare 🙂

    Apreciază

    1. Atit femeile cit si barbatii se tem sa fie romantici,ca sa nu para penibili si “ramasi in urma de viata”(vorba mamei),si sa nu cumva sa nu fie in trend ,moda,,,vesnica emancipare femenina si ego masculin ,,,,la noi lumea nustiu cum asociaza romantismul (a fi romantic) cu injosirea in fata partenerei/partenerului,,,,,

      E adevarat 🙂 si imi pare ca asta se produce din cauza ca noi incadram romantismul in clisee cunoscute de toti: flori, serenade, clar de luna… Pe cand (imho) apucaturile romantice reprezinta un fel de stare de duiosie si de tandrete care poate fi exprimata prin gesturi diferite, inedite 🙂

      Apreciază

      1. ….sau simple Atingeri Placute ,,,,intr-un ziar am vazut un articol acuma inainte de 7 ianuarie ca casnicia poate fi de durata atunci cind folosesti „vorbe dulci, si tandre”plus „atingeri placute ” cit mai des posibil peste zi cind esti alaturi de perechea ta si atunci totul se rezolva de la sine si romantismul e pe loc 😛 .

        Apreciază

  9. saptamina trecuta am intrat intr-o librarie din Brasov, si mi-am adus aminte de cartea pe care ai recomandat-o „Cu manusi” de Mihaela Nicola, am cumparat-o de indata – a ajuns cadou unei prietene 🙂 pina a o darui am mai citit si eu nitel (acu imi astept rindul s-o citesc pe toata), e foarte bine scrisa, multumesc pt recomandare!!

    Apreciază

  10. „Dumnezeu când are chef de-o glumiţă întorloacă un romantic cu un cinic.”

    True. Sad and true, at the same time, however the „Big Brother” is having a lot of fun out there…

    Asa mi sa intimplat si mie. Ea – femeia fatala, splendid de frumoasa si la fel de incapatinata. O silueta de neuitat [si un caracter la fel]. Un tocait de tocuri care il asteptam in fiece dimineata [lucram impreuna]. Ea juca dur dar cinstit, asa cum ai zis-o si tu, eu… eu eram indragostit lulea de ea. Ea bineinteles, vedea/stia/simtea asta. Flori pe ascuns, versuri, mici cadouri/surprize, complimente si mai pe ascuns si mai pe direct, au fost de toate. Ea nimic.

    A fost o perioada grea dar foarte frumoasa, emotional bineinteles.

    Acum – alt servici. Ochii care nu se vad se uita. In schimb ramin amintirile [mama lor de amintiri]. Si asa cum o stim cu totii foarte bine: „Timpul acopera ranile si doar moartea le vindeca” merg incet dar sigur [inevitabil, as mai spune] spre vindecare.

    Hullelujah! Am terminat. Expirati.

    PS: Blog’ul tau e un aeroport pe care voi ateriza destul de des. Merci pentru post’ari si le mai astept.

    Apreciază

    1. Hullelujah! Am terminat. Expirati.

      De ce? Frumoasa descriere, vie 🙂

      PS: Blog’ul tau e un aeroport pe care voi ateriza destul de des. Merci pentru post’ari si le mai astept.

      Receptie calduroasa in fiecare vineri 🙂 (sau cand mai aveti chef de vorba si eu sunt prin preajma)

      Apreciază

  11. Un romantic si-un cinic… nu neaparat o combinatie de invidiat, dar probabil dupa un timp cinicul se mai indulceste iar romanticul e zguduit * spre* realitate. Oricum, nu degeaba se zice ca orice e posibil la capitolul iubiri

    Apreciază

Lasă un răspuns

